کوه پیمایی
نوشته شده توسط : علیرضا نفیسی

گاهی آنقدر دلت می گیرد از دغدغه ها و مشکلات روزمره زندگی که دوست داری بروی یک جای دور خیلی دور.
دیگر خبری از ترافیک و چراغ قرمزهای طولانی شهر و آپارتمان های سر به فلک کشیده که باعث می شود گاهی یادت برود آسمان هم آبیست نباشد .بروی همان جای دور کمی آرامش جستجو کنی.
صبح جمعه خستگی یک هفته کارو دوندگی که گاهی حاصلی هم برایم ندارد تصمیم گرفتم برای یکبارهم که شده قید خواب شیرین رابزنم و به جای اینکه تالنگ ظهر خودم را به بیخیالی بزنم و بخوابم.
سحرخیز شوم و راهی جایی شوم به غیر از خانه ومحله ی خود.
ساعت 5 صبح با صدای ساعت کوکی از خواب بیدار شدم بی هیچ برنامه ای فقط دوست داشتم بروم جایی که کمی ارامش و هوای تازه به مشامم برسد .
گاهگاهی تفریحی کوه میروم اما هروقت دلم بخواهد و حوصله داشته باشم
راهی شدم اهل کوهنوردی نیستم اما میدانستم برای کوهنوردی ساده حداقل داشتن کفش مناسب و لباس گرم و کمی غذا ضروری است.
عزمم را جزم کردم و راهی شدم دوست داشتم جای بروم که ارامش بیشتر باشد بارها نام دارآباد را شنیده بودم گاهی هم از ان سمتها عبورکرده بودم ولی هیچگاه کوهنوردی درآنجاراتجربه نکردم

شنیده بودم کوهپیمایی فعالیتی پرطرفداردرسراسر جهان است. از جمله جذابیتها و انگیزه های موجود در این رشته از فعالیت تامین سلامت /شادابی/ارتباط با طبیعت/ کوه پیمایی به معنای راهپیمایی در کوه است و با کوه نوردی تفاوت دارد .
پیمایش مسیرهای کوهستانی بدون استفاده از ابزارهای فنی کوهنوردی و درگیر شدن با مسیرهای سنگی و یخی را کوه پیمایی می نامند.
اما شنیدن کی بود مانند دیدن .وارد محوطه ی کوه که شدم دیدم ای دل غافل از من سحرخیزتر هم بودند ادمهایی که بیخیال خواب شیرین شده اند بی هیچ دغدغه ای به پیش می رفتم انگار ادم دیگری شده بودم حس عجیبی داشتم و ارامش خاطر هرچه پیش میرفتم احساس میکردم دارم به هدف نزدیکتر میشوم حس می کردم تمام زیبایی های دنیا همین جا جمع شده طبق عادت همیشگی دوربین عکاسی را هم دردست داشتم و هرجا جلوه ای از الطاف الهی به چشمم میخورد با ذوقو علاقه شروع میکردم به انداختن عکس.
لذت خاصی داشت هوای تمیز طبیعتی بکر و ادمهایی که هیچکدامشان را نمیشناختی اما هرکدام با لبخندی همراهیت میکردند .
یادتان باشد هرگز تنها به کوهستان نروید تعداد اعضای یک گروه مناسب حداقل سه نفر است. همه ی اعضای گروه نیز باید از مسیر و برنامه پیش رو شناخت و آگاهی داشته باشند
برنامه ی کوه پیمایی بایدمتناسب با تجربه /تجهیزات /مهارت و امادگی جسمانی همه ی افراد گروه برنامه ریزی شود.
آگاهی از وضع هوا بسیار مهم است.
زمانی که پیش بینی هوای ناپایداری اعلام شود اصل بر تعویق برنامه به زمان دیگری است . وضعیت هوا به ویژه درکوهستان متغیر است . پس اگر با شرایطی بر خلاف پیش بینی ها روبرو شدید فورا اقادام به بازگشت کنید . تیم شما همواره باید آمادگی زمان و تجهیزات لازم برای مواجهه با هوای خراب را داشته باشد.
گام برداشتن و تنفس درست در کوه پیمایی مهم است گامهای شما بایدکوتاه / اهسته و پیوسته باشد .
تنفس منظم و ارادی /انجام دم از بینی و باز دم از دهان است.

3نقشه خوانی و مسیر یابی از مهارتهای پایه ای است که کوهنوردان بایدآنرا بیاموزند.
نقشه و ابزار بهره گیری از آن مانند قطب نما برای کوهستان شمال تهران نیز کاربرد دارند زیرا با اینکه در نقاطی از مسیرهای اصلی تابلو یا میله هایی برای راهنمایی نصب شده است و مسیرها حتی در زمستان به علت تردد زیاد کاملا مشخص است /اما در شرایط خاص (تاریکی / طوفان/مه /بارشتازه/ روزهای هفته و...)نامشخص میشوند و خطر بهمن /سقوط از پرتگاه/لغزیدن /گم شدن و ... افزایش میابد.
هرگز از مسیر اصلی خارج نشوید و زمان لازم را برای مسیر بازگشت در نظر بگیرید . مسیر کوه پیمایی نباید پرشیب /سنگی و در کنار پرتگاه باشد .
مواد غذایی باید شامل پروتئین ها /چربی ها و کربوهیدراتها به نسبت4:1:1باشد
:1
پروتئین :مانند گوشت /سویا /پنیر /تخم مرغ/شیرخشک
:1
چربیها :مانند پنیر/شکلات /ماهی
:4
کربوهیدراتها مانند شکر /برنج/ ماکارونی/ شیرینی / میوه خشک
آب :بدن آب زیادی در کوه پیمایی از دست میدهد یک فرد 70 کیلویی حداقل 2لیتر آب در روز نیاز دارد از مصرف الکل و مخمرات الکلی در کوهستان برای گرم شدن اکیدا پرهیز کنید زیرا الکل خون را رقیق میکند وگرمای کاذب آن باعث میشود که گرمای داخلی بدن به سطح پوست رانده و تخلیه شود .
درنتیجه بدن خیلی سریع سرد میشود که این میتواند شروع یک سرمازدگی (هایپوترمی )خطرناک باشد .
سعی کنید تمام تجهیزات لازم را به همراه داشته باشید تا بتوانید از تمام لحظه هایی که در کوه سپری می کنید لذت ببرید
و دفعه ی آخرتان نباشد که به کوه میروید و هر هفته این برنامه کوهپیمایی را اجرا کنید تا هم روحیه شما شادتر شود و هم برای یک هفته ی کاری آماده و پرنشاط تر باشید.
سهیلا انصاری
دانشجوی خبر نگاری
اردیبهشت 1391
گزارش کوه پیمایی





:: بازدید از این مطلب : 366
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : جمعه 5 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست